Sociale media

Voor leerlingen met een licht verstandelijke beperking spelen sociale media een belangrijke rol. Dit kan positief zijn: ze gebruiken het bijvoorbeeld om in contact te blijven met elkaar. Ondanks dit soort voordelen kunnen zich ook problemen voordoen op sociale media zoals ruzies, cyberpesten en het versturen van naaktfoto’s. Hen begeleiden binnen het thema mediawijsheid is dan ook van groot belang, maar helaas niet vanzelfsprekend. Sterker nog, kinderen en jongeren met een licht verstandelijke beperking lijken binnen dit thema een vergeten doelgroep te zijn.

Over de workshops

Om dit probleem op te lossen, zijn de workshops Siem ontwikkeld voor leerlingen met een licht verstandelijke beperking in de leeftijd van 12 tot 20 jaar. Siem (de uil) wijst jou de weg in de sociale media. In de workshops wordt op een praktische, speelse en interactieve manier geoefend met verschillende thema’s die betrekking hebben op sociale media en mediawijsheid. Ook gebeurt dit vanuit empowerment. Empowerment is het vermogen om het heft in eigen handen te nemen en de regie over onszelf te bepalen. We leggen daarbij de nadruk op wat we kunnen, in plaats van niet kunnen. Zo leert de leerling meer regie te nemen op sociale media (zoals zelf goed nadenken over het plaatsen van een bericht of foto).

ilab Siem

Doelgroep

De doelgroep van deze workshops zijn kinderen en jongeren van 12 tot en met 20 jaar met een licht verstandelijke beperking. Per workshop kunnen 10 kinderen/jongeren deelnemen. Als de workshops op school gegeven worden, kan een hele klas hieraan deelnemen.

Opbouw en thema's

Er zijn acht workshops in totaal en elke workshop is opgebouwd aan de hand van literatuur. Per workshop is er een bijpassende opdracht en beeldmateriaal. De workshops duren 45 tot 60 minuten en worden ondersteund met een PowerPoint.

De thema’s:
- Workshop 1: Kennismaking & persoonlijke gegevens (thema privacy)
- Workshop 2: Delen met anderen (thema privacy)
- Workshop 3: Naaktfoto’s & sexting (thema’s privacy & veiligheid)
- Workshop 4: Bewerkte foto’s (thema veiligheid)
- Workshop 5: Afspreken met onbekenden (thema veiligheid)
- Workshop 6: Ruzies en cyberpesten (thema conflicten)
- Workshop 7: Smileys (thema conflicten)
- Workshop 8: Gevoelsthermometer (thema conflicten)

Over de workshopontwikkelaar

Marloes Pampiermole, workshopleider- en ontwikkelaar en onderzoeker bij Stichting Vraagstelling, heeft de opleiding Toegepaste Psychologie gedaan. De hoofdrichting die zij binnen de opleiding gevolgd heeft is Ontwikkelingspsychologie en Orthopedagogiek met als minor Klinische Psychologie